Jak aktywnie (nie)słuchać, czyli o skutecznej komunikacji

Bariery komunikacyjne to leżące w nas samych przeszkody, które nie pozwalają nam słuchać naprawdę, słuchać prawdziwie, słuchać aktywnie. Sprawdź poniżej, które mechanizmy uruchamiają Ci się w czasie rozmów z innymi: w życiu zawodowym, z przyjaciółmi i rodziną. 


Sprawdź jak aktywnie słuchać oraz jakim jesteś słuchaczem.


Najczęstsze bariery komunikacyjne:

– PORÓWNYWANIE: podczas rozmowy oceniasz, kto jest mądrzejszy, bardziej kompetentny, kto ma lepiej.

DOMYŚLANIE SIĘ: słuchając, zanim jeszcze druga strona skończy, wiesz lepiej, co rozmówca chce powiedzieć,

PRZYGOTOWYWANIE ODPOWIEDZI: w trakcie rozmowy w myślach przygotowujesz już swoją odpowiedź

-OSĄDZANIE: na początku rozmowy oceniasz osobę – gdy oceniasz ja negatywnie, nie interesuje Cię później, co ma do powiedzenia

-SKOJARZENIA: słuchasz rozmówcy i nagle to, co mówi, uruchamia łańcuch skojarzeń w Twojej głowie. Przestajesz być uważny w słuchaniu, Twoje myśli odbiegają od rozmowy.

-UTOŻSAMIANIE SIĘ: cokolwiek powie rozmówca, odnosisz się do swojego doświadczenia, przerywasz i zaczynasz swoją opowieść.

-UDZIELANIE RAD: już po kilku zdaniach zaczynasz generować pomysły na rozwiązania, dobre rady, nawet jeśli nie jesteśmy o to proszony

-ZJEDNYWANIE: chcesz, by Cię lubiano, chcesz być miły/miła, więc zgadzasz się na wszystko, co mówi Twój rozmówca.

Chcesz poćwiczyć swoje umiejętności komunikacji interpersonalnej?

Z wymienionych powyżej barier i mechanizmów wybierz jeden, najczęściej obecny w Twoim życiu.

Zacznij świadomie ćwiczyć aktywne słuchanie.

Bądź w pełni obecny w czasie rozmowy, stwórz przestrzeń na wypowiedź drugiej strony, powstrzymaj się od przerywania, wtrącania, dopowiadania.

Po kilkunastu razach świadomego treningu nauczysz się jak aktywnie słuchać i pozbędziesz się wybranej do ćwiczeń bariery. Będziesz wtedy już nieświadomie słuchać w sposób pełny i otwarty na Twojego rozmówcę.

Wszak wszyscy mamy aż dwoje uszu i tylko jedne usta.. ?


To także może Cię zainteresować:

komunikacjaasertywnosc

stres-baner

Urszula Grabowska-Maleszko
Urszula Grabowska-Maleszko

PCC Coach (Erickson Certified Professional Coach) , trener szkoleń menedżerskich i rozwoju osobistego, konsultant biznesowy. Ponad 8 600 godzin coachingu, w tym ok. 80% z kadrą zarządzającą niższego i wyższego szczebla. 4 100 godzin przeprowadzonych szkoleń z kompetencji miękkich.