Jak aktywnie (nie)słuchać, czyli o skutecznej komunikacji
Bariery komunikacyjne to leżące w nas samych przeszkody, które nie pozwalają nam słuchać naprawdę, słuchać prawdziwie, słuchać aktywnie. Sprawdź poniżej, które mechanizmy uruchamiają Ci się w czasie rozmów z innymi: w życiu zawodowym, z przyjaciółmi i rodziną.
Sprawdź jak aktywnie słuchać oraz jakim jesteś słuchaczem.
Najczęstsze bariery komunikacyjne:
– PORÓWNYWANIE: podczas rozmowy oceniasz, kto jest mądrzejszy, bardziej kompetentny, kto ma lepiej.
– DOMYŚLANIE SIĘ: słuchając, zanim jeszcze druga strona skończy, wiesz lepiej, co rozmówca chce powiedzieć,
– PRZYGOTOWYWANIE ODPOWIEDZI: w trakcie rozmowy w myślach przygotowujesz już swoją odpowiedź
-OSĄDZANIE: na początku rozmowy oceniasz osobę – gdy oceniasz ja negatywnie, nie interesuje Cię później, co ma do powiedzenia
-SKOJARZENIA: słuchasz rozmówcy i nagle to, co mówi, uruchamia łańcuch skojarzeń w Twojej głowie. Przestajesz być uważny w słuchaniu, Twoje myśli odbiegają od rozmowy.
-UTOŻSAMIANIE SIĘ: cokolwiek powie rozmówca, odnosisz się do swojego doświadczenia, przerywasz i zaczynasz swoją opowieść.
-UDZIELANIE RAD: już po kilku zdaniach zaczynasz generować pomysły na rozwiązania, dobre rady, nawet jeśli nie jesteśmy o to proszony
-ZJEDNYWANIE: chcesz, by Cię lubiano, chcesz być miły/miła, więc zgadzasz się na wszystko, co mówi Twój rozmówca.
Chcesz poćwiczyć swoje umiejętności komunikacji interpersonalnej?
Z wymienionych powyżej barier i mechanizmów wybierz jeden, najczęściej obecny w Twoim życiu.
Zacznij świadomie ćwiczyć aktywne słuchanie.
Bądź w pełni obecny w czasie rozmowy, stwórz przestrzeń na wypowiedź drugiej strony, powstrzymaj się od przerywania, wtrącania, dopowiadania.
Po kilkunastu razach świadomego treningu nauczysz się jak aktywnie słuchać i pozbędziesz się wybranej do ćwiczeń bariery. Będziesz wtedy już nieświadomie słuchać w sposób pełny i otwarty na Twojego rozmówcę.
Wszak wszyscy mamy aż dwoje uszu i tylko jedne usta.. ?
To także może Cię zainteresować: