jak przyjmować krytykę

Funkcjonując z innymi ludźmi- przełożonymi, przyjaciółmi, rodziną- bywamy czasem wystawiani na krytykę i opinie innych. I zdarza się, że negatywna ocena, czasem złożona z kilku słów, potrafi przygnieść nas jak ogromny głaz- aż tracimy oddech.

Jak to się dzieje, że krytyka zgniata nas tak dotkliwie?

Po pierwsze, cudza negatywna opinia dotyka naszego poczucia własnej wartości i jest bolesna, gdy towarzyszą nam następujące przekonania:

  • inni są nieomylni w ocenach,
  • inni mają zawsze rację,
  • jestem do niczego – jeżeli tak ktoś powie.
 A tak naprawdę, w przypadku opinii innych ludzi mamy dwie możliwości:
  1. ktoś inny (inni) ma rację
  2. ktoś inny (inni) nie ma racji

Warto w chwili, gdy słyszymy krytykę, najpierw ją sprawdzić i przeanalizować, traktując ją jako wskazówkę do wzięcia pewnego obszaru pod lupę. Asertywna reakcja polega właśnie na tym iż „roboczo” przyjmujemy cudzą ocenę do wiadomości, traktujemy jako hipotezę do zbadania.

 

Warto jest nauczyć się odróżniać:

  1.  krytykę życzliwą, wspierającą, pozytywnie korygującą jakiś stan rzeczy
  2. od krytyki złośliwej, pomniejszającej nas.

Jak ją odróżnisz?

Odróżnisz ją po tonie głosu, wyrazie twarzy, po klimacie wypowiedzi. Z krytyką złośliwą nie ma co walczyć, gdyż tylko dostarczamy większej satysfakcji naszemu agresorowi. Można ją zneutralizować spokojem, rzeczowością i humorem.

 

Jak przyjmować krytykę? –  instrukcja krok po kroku.

  1. Wyobraź sobie, że w trudnej sytuacji bierzesz głęboki oddech i spokojnie wysłuchujesz do końca negatywnej oceny.
  2. Wyobraź sobie, że następnie zadajesz pytanie o szczegóły takiej a nie innej oceny.
  3. Wyobraź sobie, że dziękujesz za słowa krytyki
  4. Wyobraź sobie, że kończysz rozmowę w następujący sposób:
  • „Dziękuję za uwagi, nigdy tak nie myślałam, przemyślę to”
  • ”Dziękuję za informację, jednak pozwól mi myśleć po mojemu”
  • Dziękuję, że zwróciłeś mi uwagę, muszę robić to nieco uważniej”
  • „Czy mogę Cię prosić o zwrócenie mi uwagi, kiedy znowu postąpię tak i tak, to dla mnie ważne”
  • I tak dalej w zależności od sytuacji…

Pamiętaj także, że zdarza się też krytyka uzasadniona. Dlatego pozytywne, asertywne i spokojne przyjęcie krytyki i zastanowienie się nad jej sensem może Ci przynieść wiele pożytku … bo czasami faktycznie inni mają rację!

 

Chcesz być bardziej asertywny? Chcesz przetrenować zachowania asertywne? 

Przyłącz się- najbliższe szkolenie już 17 czerwca: „Warsztat zachowań asertywnych” 

Trwa promocja! Teraz najniższa cena! Sprawdź>>


Asertywność, rozwój osobisty- to także może Cię zainteresować:

silastres-baner

coaching