jak przyjmować krytykę

Funkcjonując z innymi ludźmi – przełożonymi, przyjaciółmi, rodziną – bywamy czasem wystawiani na krytykę i opinie innych. I zdarza się, że negatywna ocena, czasem złożona z kilku słów, potrafi zapaść nam głęboko w pamięć i odebrać nam dobry nastrój, dobre zdanie o nas samych, chęć do działania.

Jak to się dzieje, że krytyka może być taka dotkliwa?

Po pierwsze, cudza negatywna opinia dotyka naszego poczucia własnej wartości. Może być tym bardziej bolesna, gdy po usłyszeniu krytycznych słów dodamy własne myśli w stylu:

  • inni są nieomylni w ocenach,
  • inni mają zawsze rację,
  • jestem do niczego – jeżeli ktoś tak powiedział.

 A tak naprawdę, w sytuacji, gdy usłyszymy krytykę, możemy potraktować ją jako opinię innej osoby i zareagować na dwa sposoby. Możemy uznać, że:

  1. zgadzamy się z opinią tej osoby
  2. nie zgadzamy się z opinią tej osoby

W chwili, gdy słyszysz krytykę, zamiast lub pomimo emocji, jakie poczujesz, możesz się zaciekawić. Sprawdzić ją najpierw i przeanalizować, traktując jako wskazówkę do wzięcia pewnego obszaru pod lupę. Asertywna reakcja polega właśnie na tym, iż „roboczo” przyjmujesz cudzą ocenę do wiadomości i traktujesz ją jako hipotezę do zbadania.

Warto jest nauczyć się odróżniać:

  1. krytykę życzliwą, wspierającą, pozytywnie korygującą jakiś stan rzeczy
  2. krytykę złośliwą, pomniejszającą nas.

Jak ją odróżnisz?

Odróżnisz ją po tonie głosu, wyrazie twarzy, po klimacie wypowiedzi. Z krytyką złośliwą nie ma co walczyć, gdyż tylko dostarczamy większej satysfakcji naszemu agresorowi. Można ją zneutralizować spokojem, rzeczowością i humorem.

 

Jak przyjmować krytykę? –  instrukcja krok po kroku.

  1. W trudnej sytuacji, gdy po usłyszeniu cudzych słów czujesz emocje, które w Tobie wzbierają, weź najpierw głęboki oddech i spokojnie wysłuchaj do końca negatywnej oceny.
  2. Następnie, ze spokojem i zaciekawieniem, zadajesz pytanie o szczegóły takiej a nie innej oceny.
  3. Po wysłuchaniu, dziękujesz za słowa krytyki
  4. Kończysz rozmowę, adekwatnie do sytuacji,  w jeden z następujących sposobów:

„Dziękuję za Twoje uwagi, nigdy tak nie myślałam, przemyślę to”

„Dziękuję za informację, jednak pozwól mi myśleć po mojemu”

„Dziękuję, że zwróciłeś mi uwagę, muszę robić to nieco uważniej”

„Czy mogę Cię prosić o zwrócenie mi uwagi, kiedy znowu postąpię tak i tak, to dla mnie ważne”

Gdy zdarza Ci się usłyszeć od kogoś krytykę uzasadnioną, pozytywne, asertywne i spokojne przyjęcie słów drugiej osoby i zastanowienie się nad ich sensem może Ci przynieść wiele pożytku … bo czasami faktycznie inni widzą więcej

Chcesz być bardziej asertywny? Chcesz przetrenować zachowania asertywne? 

29 sierpnia spotkaj się z nami online na szkoleniu: „Asertywność – warsztat zachowań asertywnych” 

Trwają ostatnie dni promocji! Sprawdź i zarezerwuj miejsce w grupie >>

 

NEWSLETTER

Chcesz być na bieżąco i otrzymywać powiadomienia o nowych, inspirujących artykułach, nadchodzących kursach i ciekawostkach rozwojowych? Zapisz się do newslettera:

 

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez MALESZKO.EDU Urszula Maleszko-Grabowska z siedzibą w Warszawie ul. Odkryta 1A oraz na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowych. Podanie danych jest dobrowolne. Przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.