„Nie mogę znaleźć mojej torebki.. o nie! Pewnie zostawiłam ją w supermarkecie! Albo ktoś ją ukradł!

Na pewno ukradł ją ten człowiek, który patrzył mi przez ramię, kiedy wyjmowałam pieniądze z bankomatu, a w takim razie zna mój numer PIN – prawdopodobnie wyczyścił już moje konto albo sprzeniewierzył dane osobowe. A to oznacza, że nie będę mogła opłacić w tym  miesiącu rachunków! A jeśli bank postanowi zawłaszczyć mieszkanie? Będę zrujnowana. Skończę na ulicy! Jak mogłam być taka głupia?”

Znasz ludzi, którzy myślą w ten sposób? A może Tobie się to czasami zdarza? To jest katastrofizowanie. To cecha charakterystyczna dla osób ze stanami lękowymi. To połączenie pesymizmu (tj. założenia, że w każdej sytuacji bardziej prawdopodobny jest skutek zły lub niepokojący niż ten dobry) oraz nad wyraz olbrzymiego poczucia zagrożenia Będzie nie tylko źle. Będzie b a r d z o źle.

Osobom, które katastrofizują trudno jest realistycznie ocenić wagę sytuacji: w tym samym stopniu denerwują się zarówno z powodu stosunkowo małego niepowodzenia jak i rzeczywistego nieszczęścia.

Własną przyszłość zawsze widzą w najciemniejszych barwach i karmią swoja wyobraźnię przerażającymi scenariuszami.

Na jakość Twojego życia wpływa nie tylko to, co Ci się przydarza, ale przede wszystkim sposób, w jaki przetwarzasz informacje, uprzedzenia bądź życzliwe postrzeganie różnych rzeczy.

Aby uciec z mentalnego więzienia, najpierw należy stać się świadomym uprzedzeń w swoim myśleniu, gdyż to ono najczęściej bywa pułapką i źródłem stresu.

Katastrofizowanie jest jednym z podstawowych błędów w myśleniu.

Katastrofiści rzadko borą pod uwagę osobiste, nawet minimalne, zasoby, które mogłyby im pomóc poradzić sobie z hipotetycznym dramatem. Osoby należące do tej grupy powinny odpowiedzieć na poniższe pytania, zanim znów dopadną ich czarne myśli:

  • Jak straszne jest to potencjalne zdarzenie na skali wszystkich złych sytuacji, które przydarzyły się w przeszłości lub mogłyby przydarzyć się w przyszłości?

  • Gdybym musiał poradzić sobie z prawdziwą tragedią, co bym n a p r a w d ę zrobił?

  • Jak radziłem sobie z innymi trudnościami w przeszłości? Co mi wtedy pomogło?

     

Chcesz wiedzieć więcej? Chciałbyś poznać najczęstsze pułapki myślenia, poznać inne źródła stresu i dowiedzieć się, jak ich uniknąć?

Tym tematem zajmujemy się głębiej podczas szkolenia „Zarządzanie stresem i emocjami”. W jego trakcie Uczestnicy poznają sposoby radzenia sobie ze stresem, skuteczne techniki zarządzania emocjami oraz efektywne rozwiązania, które mogą wykorzystać w życiu codziennym.

 

 

NEWSLETTER

Chcesz być na bieżąco i otrzymywać powiadomienia o nowych, inspirujących artykułach, nadchodzących kursach i ciekawostkach rozwojowych? Zapisz się do newslettera:

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez MALESZKO.EDU Urszula Maleszko-Grabowska z siedzibą w Warszawie ul. Odkryta 1A oraz na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowych. Podanie danych jest dobrowolne. Przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.