zatopienie w myślach

Pewnie, gdybym Cię zapytała, jak często podróżujesz w czasie, pewnie odpowiedź byłaby: „Nie potrafię, no coś Ty!” 🙂

Tymczasem… jesteś na wakacjach na pięknej plaży, lecz zamiast odpoczywać i cieszyć się, myślami jesteś wciąż…. w pracy. Lub odwrotnie: jesteś w pracy przy komputerze, a myślami jesteś nad brzegiem morza… Jesz obiad z najbliższymi, ale w głowie już obmyślasz, jak poprowadzisz jutrzejsze spotkanie… Czytasz książkę, a w myślach jesteś już jutro i  załatwiasz po kolei – praca, spotkania, zakupy… 

🎧 Wolisz obejrzeć film na ten temat? Kliknij poniżej na mój kanał na YouTube

Czym jest zatopienie w myślach?

No więc stawiam pytanie raz jeszcze: podróżujesz w czasie? Znasz ten stan? 

Bardzo często, pomimo że fizycznie jesteśmy w danym miejscu i czasie, myślami jesteśmy albo w przyszłości, albo w przeszłości, albo roztrząsamy coś, co wydarzyło się wcześniej, albo planujemy i piszemy czarne scenariusze na przyszłość… w rezultacie, rzadko bywamy w pełni w chwili obecnej: tu i teraz.

Co w tym złego, że uciekamy myślami do przyszłości lub przeszłości?

Nasze mentalne podróże w czasie sprawiają, że żyjemy w naszych rozmyślaniach, w głowie, w pewnego rodzaju „transie”. Nie zauważamy przez to pięknych momentów, drobnych chwil szczęścia, nie doceniamy tego, co mamy i towarzyszy nam poczucie, że życie przecieka nam przez palce…

A przecież każda obecna chwila naszego życia jest niepowtarzalna .

Jak cieszyć się tym, co tu i teraz?

Co wobec tego możemy zrobić, by żyć świadomie i uważnie? By być całym sobą w tym, co robimy i przeżywamy? Aby każdą chwilę naszego życia podziwiać, smakować, odbierać świadomie?

Jednym ze sposobów jest technika mindfulness: polegająca na tym, że świadomie obserwujemy wędrówki własnych myśli oraz uświadomienie sobie, że ja i moje myśli to nie jest to samo.

Krótkie ćwiczenie, które możesz wykonać w każdym miejscu i czasie, trenujące „mięsień” uważności

  1. Odłóż na chwilę to, czym w danym momencie się zajmujesz. Usiądź wygodnie. Możesz przymknąć oczy.
  1. Weź kilka głębszych oddechów. Następnie oddychaj spokojniej, w swoim naturalnym rytmie. Obserwuj i odczuwaj świadomie każdy wdech i wydech.
  2. Zacznij obserwować swoje myśli i emocje. Przyglądaj im się, ale nie podążaj za nimi, nie przywiązuj się do nich. Zauważ, że myśli to tylko myśli, nie są Tobą i nie są to fakty. Przyglądaj się swoim myślom, jakby to były obłoki na niebie, które się pojawiają, przepływają i znikają. Zauważaj też przerwy między pojawiającymi się myślami. Zauważ, czy myśli pojawiają się bardzo szybko jedna pod drugiej, czy może zaczynają zwalniać.
  3. Wróć do świadomego oddechu i poczuj, że jesteś tu i teraz. Z uważnością przyjrzyj się miejscu, w którym się znajdujesz, poczuj, co zadziało się w Twoim ciele i umyśle i jakie emocje się pojawiły.

Praktykując powyższe ćwiczenie zaczynasz zauważać, że myśli i uczucia przychodzą i odchodzą – i że masz wpływ i wybór czy podążysz za nimi czy też nie… I to jest właśnie mindfulness – świadoma uważność bycia tu i teraz.

NEWSLETTER

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I ZYSKAJ:

Najnowsze artykuły, hity cenowe, nadchodzące kursy!

    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez MALESZKO.EDU Urszula Maleszko-Grabowska z siedzibą w Warszawie ul. Odkryta 1A oraz na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowych. Podanie danych jest dobrowolne. Przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.