Coachingowy styl zarządzania

Wiele razy słyszałam od menedżerów, że „coachują” swoich pracowników.

Po wniknięciu w temat okazywało się, że często coaching pracownika oznacza posadzenie człowieka i pogadankę szefa o tym, co się szefowi nie podoba w działaniach podwładnego. Dla niektórych menedżerów coaching pracownika to bezpośrednio „opr…” za coś, co pracownik zrobił. Lub czego nie zrobił.

I jedno i drugie to zdecydowanie nie jest coaching.

🎥 Wolisz obejrzeć film na ten temat? Kliknij poniżej na mój kanał na YouTube

Czy szef może być coachem dla swoich podwładnych?

Dyskusja się toczy i wśród coachów i wśród menedżerów. Ja jestem przekonana, że zdecydowanie nie może. W sensie dosłownie rozumianego coachingu. Nie warto i nie należy mieszać ról i stref wpływu. Szef jest szefem, coach jest coachem.

Natomiast to, co jest możliwe i może być wartością w kierowaniu zespołami, to coachingowy styl zarządzania. Jest on nastawiony na dialog i rozwój kompetencji pracowników. Coachingowy styl zarządzania jest dojrzały, opiera się na założeniu, że jesteśmy dorośli, że relacja pracodawca – pracownik jest dobrowolna i działamy w stronę wspólnych celów i sukcesów. 

Dojrzały menedżer ma swobodę zadawania odważnych pytań. Pytań, na które nie zna odpowiedzi i pytań, które niosą ze sobą ryzykowne rozwiązania.

Co mam na myśli?

Gdy po zakończonym projekcie zapytasz podwładnego, odpowiedzialnego za realizację tego zadania: Z czego jesteś najbardziej zadowolony? albo: Co najlepiej Ci poszło? – uruchamiać się może w Tobie obawa, że taka osoba „obrośnie w piórka”. Może będzie chciała podwyżkę, albo „woda sodowa uderzy jej do głowy”.

Dojrzały menedżer potrafi rozwijać swoich ludzi. Pozwala im rosnąć, nawet na większych niż on sam. Dojrzały menedżer zamiast krok po kroku podać instrukcję wykonania zadania, ma odwagę, by zapytać: „Jak planujesz poprowadzić ten projekt?”. Bez strachu, co usłyszy i ze spokojem, że będzie wiedział, co z tym dalej zrobić.

Potrafi więc usłyszeć pomysły, koncepcje i rozwiązania inne od swoich. Oraz rozmawiać o nich z otwartą głową.

Szef, który rozumie, czym jest coachingowy styl zarządzania zadaje pytania, które prowokują ludzi do myślenia, uwalniają ich potencjał, za co za tym idzie – zwalniają czas i zajętość szefa, budują zespół, który może odpowiedzialnie realizować ambitne zadania.

W długim okresie czasu buduje więc samodzielny zespół, zyskując autorytet, lojalność i szacunek.

Jak wypracować coachingowy styl zarządzania?

W pierwszym kroku to kwestia przedefiniowania swojego nastawienia mentalnego,

Następnie przygotowania (szkolenia, książki, coaching), by prowadzić rozmowy, zadawać właściwe pytania i świadomie monitorować rozwój i postępy pracowników.

[av_heading heading=’NEWSLETTER’ tag=’h3′ style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” margin_sync=’true’ padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#b02b2c’ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-30euqr’ admin_preview_bg=”][/av_heading]

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I ZYSKAJ:

Najnowsze artykuły, hity cenowe, nadchodzące kursy!

[contact-form-7 id=”1132″ title=”Newsletter”]
Urszula Grabowska-Maleszko
Urszula Grabowska-Maleszko

PCC Coach (Erickson Certified Professional Coach) , trener szkoleń menedżerskich i rozwoju osobistego, konsultant biznesowy. Ponad 1100 godzin coachingu, w tym ok. 80% z kadrą zarządzającą niższego i wyższego szczebla. 1500 godzin przeprowadzonych szkoleń z kompetencji miękkich.