wyciąganie wniosków z błędów

Mam ostatnio okazję „kołczować” Annę, menedżerkę, z którą rozpracowujemy temat popełniania błędów w pracy. Okazuje się, że do własnych błędów można podchodzić na wiele sposobów. Mogą one mocno podkopywać poczucie własnej wartości, przerażać, frustrować, budzić wstyd i bezradność.

Co ciekawe, do własnych błędów często podchodzimy dużo bardziej surowo niż do błędów innych. O sobie: „Jak mogłam być taka głupia!”, o innych: „Wszystko się da naprawić!”. Mamy takie podwójne standardy, inny status dla siebie, inny dla innych.

We wspomnianym coachingu z Anną, aby odczarować „zjawisko” błędu, rozmawiałyśmy ostatnio o tym, czym dla niej tak naprawdę jest BŁĄD. Przechodząc przez niezbyt przyjazne – „to wynik mojej niewiedzy”, „to wynik mojej głupoty i niekompetencji” doszłyśmy wreszcie zgodnie, chociaż z pewnymi oporami z jej strony, do definicji, którą chcę się z Wami podzielić.

🎧 Wolisz obejrzeć film na ten temat? Kliknij poniżej na mój kanał na YouTube

Co to jest wobec tego błąd?

„BŁĄD to sytuacja, kiedy na bazie dostępnej nam wiedzy (i niewiedzy), podejmujemy decyzję bądź działanie, które (niestety) daje rezultat różny od zamierzonego.”

Czyli: mam cel, podejmuję działania, patrzę na efekt i nie jestem usatysfakcjonowany(-a). 🙂

W trakcie naszej sesji z Anną odkrywałyśmy, jaki potencjał ma taka definicja. Ma, bo odkleja nas (naszą osobę) od tego, co zrobiliśmy, bo nie odbiera tak bardzo naszej pewności siebie, bo daje możliwość zmiany, nauki, wyciągnięcia wniosków. I jeśli z błędów się uczymy, to super – to się nazywa rozwój. Na marginesie tylko dodam, że najfajniej jest się uczyć… z cudzych błędów, jednak nie zawsze jest nam to dane i jednak, niestety, najwięcej uczą nas własne błędy.

Powtarzanie błędów to już decyzja

Paulo Coelho powiedział, że powtórzenie błędu drugi raz to już decyzja.

Cała więc sztuka polega na tym, by nie powtarzać błędów. Lub by powtarzać, ale… świadomie, z wyboru. 🙂 Zamiast powielać te same działania i oczekiwać innych efektów (co się nigdy nie stanie), warto poszukiwać innych rozwiązań. To wymaga świadomości, zauważenia, refleksji, wniosków i nauki.

Ma to zastosowanie w życiu, ma także w zarządzaniu. Skuteczny menedżer dostrzega, że coś nie działa i poszukuje rozwiązań, które będą skuteczne.

Jakieś przykłady?

  • Kierujesz ludźmi, wkładasz w to serce, a Twój zespół nie czuje odpowiedzialności za sukces działu i firmy?
  • Wyznaczasz pracownikom pasjonujące zadanie, chcesz ich zarazić swoją energią, a po raz kolejny wyczuwasz u nich niechęć do jego realizacji?
  • Udzielasz osobie życzliwego (tak sądzisz) feedbacku, a jest on przyjmowany z oporem i nie wiesz, o co chodzi?

To sygnały, że czegoś nie wiesz, że musisz się czegoś nauczyć, poznać sposoby, jak zmienić swoje działania i sposób myślenia, by zacząć osiągać zamierzone efekty.

Liczy się wyciąganie wniosków z błędów!

Nikt nie rodzi się z gotowymi rozwiązaniami. Odpowiedzialnością skutecznego menedżera jest więc rozwój, poszukiwanie wiedzy – i tej organizacyjnej i psychologicznej.

Chcesz się rozwijać lub zwiększać umiejętności swoich menedżerów? Czytaj, poszukuj, rozmawiaj, myśl, inspiruj się, sprawdzaj. A jeśli chcesz z nami poznać „laserowe” rozwiązania w punkt i zdobyć wiedzę z zarządzania od praktyka, weź udział w szkoleniu dla kadry zarządzającej „Skuteczne zarządzanie i fundamenty przywództwa”, które realizujemy w ramach naszego autorskiego programu Akademia Menedżera. Zyskasz wyjątkowo praktyczną wiedzę, by przestać popełniać stare błędy i otrzymasz zestaw inspirujących, praktycznych sposobów zarządzania. Polecamy.

NEWSLETTER

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I ZYSKAJ:

Najnowsze artykuły, hity cenowe, nadchodzące kursy!

    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez MALESZKO.EDU Urszula Maleszko-Grabowska z siedzibą w Warszawie ul. Odkryta 1A oraz na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowych. Podanie danych jest dobrowolne. Przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.