stres a ciało

„Moja praca tak mnie stresuje, że już nawet mój stres jest zestresowany” – powiedział mi kiedyś jeden z moich Klientów podczas szkolenia. Wszyscy doświadczamy stresu – to dość oczywiste odkrycie, jakiego za każdym razem dokonują uczestnicy mojego szkolenia. I może nie jest to duże pocieszenie dla kogoś, kto doświadcza stresu, ale – z drugiej strony – usłyszenie i przeczytanie tego może w jakiś sposób… uspokajać 🙂

W jaki sposób stres na nas oddziałuje i jakie są jego skutki? Część osób doświadcza objawów psychicznych, innym natomiast stres przekłada się na doświadczenia fizyczne. Czyli – albo nie wyrabiamy emocjonalnie – krzyczymy, płaczemy, izolujemy się od świata, albo cierpi nasze ciało.

🎧 Wolisz obejrzeć film na ten temat? Kliknij poniżej na mój kanał na YouTube

I o uważności na doświadczenia fizyczne jest ten artykuł. Jedni z nas, pod presją stresu i długotrwałych emocji, zaciskają w czasie snu szczękę do granic możliwości i zamawiają wizytę u ortodonty. Inni w chwilach stresu cierpią na niestrawność lub bezsenność. Jeszcze inni cierpią na chroniczny ból pleców (pod wpływem silnego napięcia mięśni wzdłuż kręgosłupa) i spędzają długie godziny na rehabilitacji…

Dlatego zawsze, gdy coś boli i nie wiesz czemu, warto wsłuchać się w swoje ciało i przyjąć tezę, że praktycznie każda dolegliwość fizyczna ma swoje źródło w (uświadomionym lub nieuświadomionym) stresie.

Stres a ciało

Co to dokładnie znaczy „posłuchać swojego ciała” i co można zrobić, odczuwając dolegliwości fizyczne? Warto zacząć od tego, by się wyciszyć. Czyli co? Czyli usiąść. Dać sobie chwilę uwagi. Zacząć oddychać. Zadać pytanie swojemu ciału: „Czego potrzebujesz?”. Oddychając dalej świadomie, poszukać, skąd płynie stres. Co jest jego źródłem.

Zamiast kupować szynę u ortodonty lub kolejny raz odwiedzać rehabilitanta… koniecznie najpierw zatrzymaj się na długą chwilę, poszukaj u źródeł tego, co powoduje w tak duże napięcie. Sprawdź, jak możesz zaopiekować się przyczynami (a nie skutkami). Sprawdź, jak można sobie pomóc, by świadomie rozładować emocje, by nie wyniszczały naszego ciała. Często przydatna będzie do takich poszukiwań pomoc specjalisty.

Jakie są jeszcze sposoby na obniżenie stresu?

  • Czasem może wystarczyć: spisanie wszystkich swoich zaległych i bieżących obowiązków.
  • Czasem pomoże to, że świadomie zrezygnujemy z aktywności, które nas wyjątkowo obciążają.
  • A czasem będzie pomocne, gdy urealnimy swoje plany i np. coś, co planowaliśmy na ten tydzień, wpiszemy do kalendarza na za 3 tygodnie.

Sposobów na zaopiekowanie się swoim stresem i tym, by przestał on spinać nasze ciało, jest wiele. Warto je znać, przetestować, używać, gdy są potrzebne. To się właśnie nazywa :”zarządzanie stresem i emocjami”. I nawet jeśli nie możemy mieć stresu pod pełną kontrolą, świadomość, czego doświadczamy, co się z nami dzieje, jakie mamy możliwości wpłynięcia na własną sytuację sprawia, że warto działać, by sobie pomóc (pomagać).

Niezależnie od skali stresu pamiętaj też zawsze, że nie jesteś sam, nie jesteś sama. Wyjdź do ludzi, poproś o pomoc, daj znać, a następie tę pomoc przyjmij. Pamiętaj też, że bardzo dużo da się zrobić, by zmienić życie na lepsze. Skorzystaj z tego, nie czekaj, bo szkoda życia 🙂

NEWSLETTER

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I ZYSKAJ:

Najnowsze artykuły, hity cenowe, nadchodzące kursy!

    • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez MALESZKO.EDU Urszula Maleszko-Grabowska z siedzibą w Warszawie ul. Odkryta 1A oraz na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowych. Podanie danych jest dobrowolne. Przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.