Teoria rozbitych okien w zarządzaniu

Teoria rozbitej szyby lub inaczej teoria rozbitych okien, została opracowana przez James’a Q. Wilsona oraz George’a L. Kellinga i opublikowana w 1982 roku. Koncepcja ta opiera się na założeniu, że brak reakcji nawet na drobne akty wandalizmu powoduje kolejne, coraz bardziej szkodliwe zachowania.

Mechanizm jest prosty. Sprawcy przestępstw myślą, że skoro zniszczona przestrzeń nie jest naprawiana, to dewastowanie nikomu nie przeszkadza. Skoro tak, to można robić wszystko, co się nam podoba. Skoro nikomu nie przeszkadza wspomniana wybita szyba, to zapewne nie będą też przeszkadzać pomazane ściany itd.

🎥 Wolisz obejrzeć film na ten temat? Kliknij poniżej na mój kanał na YouTube

Co ciekawe ta teoria z pogranicza kryminologii i socjologii miasta ma też zastosowanie w zarządzaniu zespołami. Choć ma psychologicznie łagodniejszy wymiar i zamyka się w stwierdzeniu: „Jeżeli nie reagujesz, to akceptujesz”.

Przesuwanie granic

Otóż jeżeli jesteś szefem, menedżerem, dyrektorem, kierownikiem, czyli zarządzasz ludźmi i w pewnym momencie dostrzegasz, że w Twoim zespole dzieje się coś nie tak, ale nic z tym nie robisz, to po prostu: dajesz sygnał, że jest to dla ciebie ok, akceptowalne, że dajesz zgodę na takie działanie/zachowanie.

Przykładowo. Zauważasz, że pracownicy zaczynają się spóźniać. Jeżeli w takiej sytuacji rezygnujesz z otwartej rozmowy z konkretnymi osobami lub ze swoim zespołem na temat punktualności, to znaczy, że te spóźnienia są dla ciebie akceptowalne. A skoro tak, to możesz się spodziewać, że będą się powtarzać.

Inny przykład. Jeżeli ustalasz z pracownikiem, że odda projekt w środę o 10:00, a on bez słowa wyjaśnienia oddaje ci go — owszem — w środę, ale o 17:30, to znów, podobnie.

Jeżeli być może w takiej sytuacji pojawi ci się wewnętrzny dylemat: czy zostawić to bez komentarza (no bo przecież i tak oddał), czy może jednak podnieść ten wątek i porozmawiać, miej na uwadze, że zadziała teoria rozbitych okien.

Odpuszczanie w małych sprawach – jak spóźnienia, niedotrzymane terminy – sprawia, że zasady i granice w Twoim zespole się rozmywają, a Ty to „firmujesz” swoim milczącym akceptowaniem.

Warto tu zwrócić uwagę na dodatkowy aspekt. Jeśli coś, co dzieje się w Twoim zespole, jest dla Ciebie ok — nie ma wtedy oczywiście tematu. Jeśli akceptujesz zasadę dowolnej godziny pracy, to akceptujesz. Natomiast jeśli potrzebujecie ram (bo na przykład mówimy o osobach, które od 9:00 obsługują klientów firmy) i potrzebujesz zasad, a ktoś je narusza, wtedy musisz zareagować.

Dlaczego menedżer nie reaguje?

Zauważam jedną zbieżność podczas spotkań konsultacyjnych z menedżerami. Część osób nie reaguje, nie zwraca uwagi, ze względów na relację.

Bo konfrontacja, szczególnie w drobnej sprawie, to pewna społeczna niedogodność. Tak po ludzku, menedżer woli chwalić, niż zwracać uwagę.

Inny powód, że przełożony nie reaguje na naruszanie ustaleń i zasad: obawa, jak zareaguje pracownik. Jedni boją się, że zrobi mu się przykro, inni, że będzie zły, obrażony, że będzie zaprzeczał, mocno się bronił i obwiniał innych.

Jak teoria rozbitych okien pomaga w zarządzaniu?

Podsumowując, pamiętaj, o czym mówi teoria rozbitych okien. Jeśli nie reagujesz w zespole na pewne zachowania, przekraczanie granic, dajesz w ten sposób przyzwolenie na te zachowania.

Pomimo obaw, jeśli takie masz, tak czy owak: przygotuj się do rozmowy i otwarcie zakomunikuj: co ta osoba robi, jakie zasady jej zachowanie narusza i czego potrzebujesz.

Ujawniaj, nazywaj, zgłaszaj sprzeciw. Po prostu: reaguj. To ważna część twojej pracy.

[av_heading heading=’NEWSLETTER’ tag=’h3′ style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” margin_sync=’true’ padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#b02b2c’ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-30euqr’ admin_preview_bg=”][/av_heading]

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I ZYSKAJ:

Najnowsze artykuły, hity cenowe, nadchodzące kursy!

[contact-form-7 id=”1132″ title=”Newsletter”]

Urszula Grabowska-Maleszko
Urszula Grabowska-Maleszko

PCC Coach (Erickson Certified Professional Coach) , trener szkoleń menedżerskich i rozwoju osobistego, konsultant biznesowy. Ponad 1100 godzin coachingu, w tym ok. 80% z kadrą zarządzającą niższego i wyższego szczebla. 1500 godzin przeprowadzonych szkoleń z kompetencji miękkich.