porozumienie bez przemocy

Podczas gdy w rozmowach z partnerem, przyjaciółmi, współpracownikami szukamy argumentów do prowadzenia dojrzałych dyskusji, w rozmowach z dziećmi nie zawsze starcza nam na to cierpliwości. Każdy z rodziców przyzna, że ma pokusę ucinać dyskusję, przyjmując założenie, że my dorośli wiemy lepiej, co dla naszych dzieci dobre. Tymczasem przyjęcie perspektywy, że dziecko wie, co dla niego dobre może zrewolucjonizować Wasze domowe relacje.

Jak to możliwe? Otóż uświadomienie sobie, że ludzie (bez względu na wiek) nie działają przeciwko sobie, tylko w imię własnych potrzeb to podstawa komunikacji bez przemocy (porozumienie bez przemocy, NVC).  A osoby, które na co dzień wcielają ją w życie, odkrywają zupełnie nowe płaszczyzny porozumienia z dziećmi.

coaching

Za oknem jest coraz bardziej szaro i zimowo, mam więc dla Was dziś przykład z życia domowego związany z tą porą roku. Wyobraź sobie, że zbieracie się rano do wyjścia. Dzieci do przedszkola, może szkoły, ty do pracy. Panuje wesoły gwar, jak zwykle jesteście spóźnieni, popędzacie się wzajemnie. Każda minuta jest cenna. Zrobiło się zimno, więc wiesz, że musisz dzieci ubrać cieplej. Wszystko się dzieje w pośpiechu, byście zdążyli na czas. Wyciągasz więc z szafy pierwszą z brzegu czapkę i wkładasz na głowę dziecku. W tej samej sekundzie córka lub syn mówi, że jej nie chce, zdejmuje ją ze złością i rzuca na podłogę. Spiesząc się, z lekką irytacją mówisz: „Spieszymy się! Załóż czapkę i wychodzimy!”. W odpowiedzi widzisz naburmuszoną minę, słyszysz: „Nie!” i wywiązuje się poranna awantura, która najczęściej kończy się tak, że Ty czujesz, że jeszcze nie zaczął się dzień a już nie masz na nic siły, a dziecko ze łzami w oczach, ale w czapce, choć wbrew sobie rusza do przedszkola.

Jak wiele z Was z podobnych sytuacjach myśli, że dziecko ma zły humor z rana, robi na złość? Jednak można spojrzeć na tę samą sytuację z innej perspektywy, mianowicie na potrzeby obu stron.

Jakie były Twoje potrzeby?

Zdążyć na czas, szybko wyjść z domu, być punktualnie w pracy. Zatem można powiedzieć w skrócie: odpowiedzialność, bezpieczeństwo, sumienność.

Jakie potrzeby miało Twoje dziecko?

Samostanowienie, autonomia, decydowanie o sobie.

Czym jest porozumienie bez przemocy?

Autor tej koncepcji – Marshall B. Rosenberg – mówi wprost, że stosując ją w życiu codziennym trzeba się więcej nagadać, potrafić pomyśleć o potrzebach drugiej osoby oraz umieć swoje zachowanie przetłumaczyć na język potrzeb. Ale warto.

szkolenie warszwa

Jak zatem ten sam poranek mógłby wyglądać, gdyby przetłumaczyć go na język potrzeb, tak jak zaleca porozumienie bez przemocy? Być może w chwili, gdy Twoje dziecko zdjęło czapkę, mówiąc, że jej nie chce, można by było spróbować zareagować w taki sposób: „Kochanie, widzę że zdejmujesz czapkę, więc sądzę, że Ci się nie podoba i być może chciałbyś / chciałabyś wybrać sobie inną lub iść bez czapki. Z drugiej strony jest zimno i chcę zdążyć do pracy na czas. Czy będzie w porządku, żebyś dzisiaj poszedł /poszła w tej czapce, a wieczorem wybierzemy na jutro te czapki, które Ci się podobają?”

Czy zagwarantuję Ci, że pierwsza próba zakończy się sukcesem? Może tak, a może Wasza domowa komunikacja będzie wymagała dłuższej pracy. Warto jednak nad nią pracować. Dzieci, które traktujemy poważnie, które widzą, że rodzic dostrzega i szanuje ich uczucia, dużo chętniej współpracują. Pytane o to, czego chcą chętnie udzielają odpowiedzi i wskazówek na temat własnych potrzeb. A jeśli systematycznie stosujemy te zasady w kontaktach rodzinnych, najmłodsi szybko je przyswajają i także stosują w komunikacji z rodzicami i rówieśnikami.

Podczas kolejnej domowej sprzeczki spróbuj zastosować się do zasad porozumienia bez przemocy i sprawdź reakcję swojego dziecka. Polecam!

 

NEWSLETTER

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I ZYSKAJ:

Najnowsze artykuły, hity cenowe, nadchodzące kursy!

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych przez MALESZKO.EDU Urszula Maleszko-Grabowska z siedzibą w Warszawie ul. Odkryta 1A oraz na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowych. Podanie danych jest dobrowolne. Przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.