Jak budować w firmie odpowiedzialność pracowników

Dziś chcę poruszyć temat, jak w firmie budować współodpowiedzialność pracowników.

Czy wiesz, że:

83 proc. pracowników przyznaje, że działałoby zupełnie inaczej, gdyby pracowali we własnej firmie?

Zapewniam Cię dotyczy to także Twoich pracowników.

Skąd o tym wiem? Miałam okazję przekonać się o tym sama kilka dni temu, w czasie rozmowy z Adamem, handlowcem z branży telekomunikacyjnej. Nasza dyskusja dotyczyła wygórowanej – w jego odczuciu – oferty, jaką otrzymał z działu marketingu swojej firmy dla klienta, którego aktualnie obsługiwał.

– No nie, ta oferta nie powinna być droższa! A jeśli już to najwyżej o jakieś 1000 zł. Nie możemy aż tak podwyższać ceny! – stwierdził Adam.

Po chwili zastanowienia zadałam mu pytanie:

– Adam, wiedząc, jakie stoją nakłady firmy za dostarczeniem usługi, co innego zaproponowałbyś, gdyby to była Twoja firma?

Tak postawione pytanie zupełnie zmieniło sposób postrzegania i myślenia mojego rozmówcy. Z pozycji, że to firma „nakazuje” mu sprzedawać drogą ofertę, w przeciągu chwili przestawił się na myślenie i analizę opartą na poczuciu współodpowiedzialności.

Zastanowiwszy się, odpowiedział:

– Gdyby to była moja firma, zaproponowałbym podwyższenie ceny o jakieś 2000-2500 zł.

Co ważne – jego propozycja była absolutnie satysfakcjonująca z punktu widzenia firmy, którą reprezentował. Po tej rozmowie złożył klientowi taką ofertę i podpisał umowę.

Dlaczego o tym dziś piszę?

Chcę zachęcić Cię do sprawdzenia jaką potęgę dla ludzi w Twoim zespole mogą mieć pytania:

„Jak byś to zrobił inaczej, gdyby to była Twoja firma?”
„Jaką decyzję byś podjął, gdyby to była Twoja firma?”
„Jak byś postąpił w tej sytuacji, gdyby to była Twoja firma?”

Rozwijaj w firmie współodpowiedzialność pracowników, aby każdy w Twoim zespole realizował strategiczne cele firmy.

Urszula Grabowska-Maleszko

Więcej na szkoleniu „Wyznaczanie zadań SMART”. Zapraszam.

Urszula Grabowska-Maleszko
Urszula Grabowska-Maleszko

PCC Coach (Erickson Certified Professional Coach) , trener szkoleń menedżerskich i rozwoju osobistego, konsultant biznesowy. Ponad 1100 godzin coachingu, w tym ok. 80% z kadrą zarządzającą niższego i wyższego szczebla. 1500 godzin przeprowadzonych szkoleń z kompetencji miękkich.