Kłopoty z motywacją? Poznaj ćwiczenie słów motywujących

„Koniecznie muszę oddać ten raport w tym tygodniu”, „Powinnam się odchudzać”, „Od dziś na maile będę odpisywać na bieżąco”. Jak idzie Ci realizacja postanowień i planów, organizacja czasu pracy i życia osobistego?

Kłopoty z motywacją? Jeżeli masz tak, że planujesz, umawiasz się ze sobą, a potem i tak nie robisz tego, co sobie zaplanowałeś, przeciągasz realizację zadań w nieskończoność lub robisz je z ogromną niechęcią, poniższe ćwiczenie wydobywania słów motywujących pomoże Ci raz na zawsze zrozumieć, jak się motywować do działania.

🎥 Wolisz obejrzeć film na ten temat? Kliknij poniżej na mój kanał na YouTube

Ćwiczenie to poznałam w mojej szkole coachingu i pamiętam, jak jego skuteczność i prostota zarazem, zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Często stosuję to ćwiczenie w pracy z Klientami, którzy mają trudności i kłopoty z motywacją.

Miałam więc okazję wielokrotnie zaobserwować i potwierdzić, jak dużą wartość wnosi ono w organizację i skuteczność działania.

Kłopoty z motywacją? Wykonaj ćwiczenie

Celem tego ćwiczenia jest odkrycie, jakie słowa mogą zwiększać a jakie zmniejszać Twoją osobistą motywację do działania. Co ciekawe i ważne, dla różnych osób są to różne słowa, a ich skuteczność to sprawa zupełnie indywidualna.

Dlatego też jeśli masz kłopoty z motywacją, wykonaj to ćwiczenie, myśląc o sobie i sprawdzając jego działanie na osobistych odczuciach.

Oto ćwiczenie ?

>>> pobierz treść ćwiczenia w pliku pdf do wydruku <<<

Wykonaj to ćwiczenie coachingowe, a poznasz słowa, które motywują Cię do działania i dają Ci pozytywną energię.

  1. Pomyśl o jakiejś czynności z życia prywatnego lub zawodowego, którą wykonujesz w miarę regularnie, a której szczególnie NIE LUBISZ, lub którą postrzegasz jako duże wyzwanie dla siebie.

Na przykład: „Regularne mycie samochodu”

Zapisz tu swoją czynność:

…………………………………………………………………………………………………………………..……

  1. Twoim zadaniem jest teraz wypowiedzenie tej czynności po kolei, z użyciem każdego ze słów zawartych w poniższej tabeli.

Czyli, odnosząc się do powyższego przykładu o myjni:

Muszę regularnie myć samochód”, „Mogę regularnie myć samochód”, „Zasługuję, by regularnie myć samochód” itd.

  1. Gdy wypowiadasz wersję z każdym kolejnym słowem motywującym, zaobserwuj, jak wpływają na Ciebie kolejne komunikaty i jak zmienia się Twój odbiór tych zdań.

Określ i wpisz w tabeli poniżej swój poziom MOTYWACJI oraz SATYSFAKCJI do działania w każdej wersji zdania, wyrażając ten poziom w punktach, w skali od 1 do 10, gdzie 1 to najmniej, a 10 to najwięcej (motywacji, satysfakcji).

  1. Teraz Twoja kolej, uzupełnij tabelę:
SłowoMój poziom MOTYWACJI do działania
(określ w skali od 1 do 10, na ile jest prawdopodobne, że to zrobisz)
Mój poziom SATYSFAKCJI
(określ w skali od 1 do 10, na ile będzie Cię CIESZYĆ, jeśli podejmiesz to działanie)
Muszę  
Mogę  
Zasługuję, by  
Spróbuję  
Mam  
Powinienem  
Stać mnie, by  
zamierzam  
Jestem zdolny  
Oczekuje się, że  
Jest możliwe, by  
Ośmielam się  
Jest konieczne, by  
Decyduję się  
Potrzebuję  
Życzę sobie  
Trzeba  
Pozwalam sobie  
Dopuszczam, że  
Jestem gotów  
Chcę  
Wolę  
Wybieram  
Robię  
Zrobię  
……(bym)  
  1. Po skończeniu uzupełniania tabeli punktami, wybierz 10 swoich najmocniejszych słów, kierując się obydwoma rankingami (czyli i motywacją i satysfakcją).
  1. Teraz, TYLKO dla tych wybranych 10 słów, powtórz raz jeszcze określanie punktów na skali 1-10. Znów określ w punktach swoją odczuwaną motywację i satysfakcję w każdym kolejnym wyrażeniu.
  1. Zawęź teraz listę do 5 najmocniejszych dla Ciebie słów (jeśli np. mówiąc „Mogę regularnie jeździć do myjni” wyobrażam sobie, że to robię i nie jest to duży wysiłek, to znaczy, że słowo MOGĘ ma dla mnie motywującą MOC).
  1. Na ostatnim etapie ćwiczenia ułóż swoje 3 RANKINGI:

a. Mój RANKING najsilniej motywujących i dających Ci największą satysfakcję 3-5 słów:

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

b. Mój RANKING 3-5 słów, które Cię najbardziej DEMOTYWUJĄ:

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

c. Mój ranking słów, które mnie motywują, ale nie pomagają mi cieszyć się działaniem.

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

Kłopoty z motywacją? Zapomnij! Korzystając z tego, co wypracowałeś w tym ćwiczeniu i co teraz już wiesz o sobie, zarządzaj swoją MOTYWACJĄ oraz SATYSFAKCJĄ, mów do siebie językiem zawierającym motywujące słowa i korzystaj z tego, by być bardziej świadomym i skutecznym w swoich działaniach.

Powodzenia! ?

[av_heading heading=’NEWSLETTER’ tag=’h3′ style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” margin_sync=’true’ padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#b02b2c’ av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-30euqr’ admin_preview_bg=”][/av_heading]

BĄDŹ NA BIEŻĄCO I ZYSKAJ:

Najnowsze artykuły, hity cenowe, nadchodzące kursy!

[contact-form-7 id=”1132″ title=”Newsletter”]
Urszula Grabowska-Maleszko
Urszula Grabowska-Maleszko

PCC Coach (Erickson Certified Professional Coach) , trener szkoleń menedżerskich i rozwoju osobistego, konsultant biznesowy. Ponad 1100 godzin coachingu, w tym ok. 80% z kadrą zarządzającą niższego i wyższego szczebla. 1500 godzin przeprowadzonych szkoleń z kompetencji miękkich.