Czy Pani pies gryzie? Efektywna komunikacja na co dzień

Efektywna komunikacja, skuteczna komunikacja, komunikacja międzyludzka… Tam, gdzie spotyka się dwoje ludzi, nawet jeśli nie używają słów, może się dziać komunikacja. Ostatnio dużo w tym temacie pracowałam, szkoląc zespoły z tego, jak być mistrzem, pozostając naturalnym, swobodnym i prawdziwym, w komunikacji międzyludzkiej, która dodatkowo jeszcze realizuje potrzeby każdej ze stron.

Na początek jeden z moich ulubionych żartów o komunikacji:

Przychodzi gość do hotelu. Widząc psa spacerującego wokół recepcji, pyta recepcjonistkę: – Czy pani pies gryzie?
Recepcjonistka odpowiada: – Nie.
Gość podchodzi do psa, który nagle rzuca się na niego i wgryza się w udo.
Gość krzyczy: – Auuuć! Puść mnie! Mówiła Pani, że on nie gryzie!
Recepcjonistka odpowiada: – To nie jest mój pies…”

Tak właśnie „dzieją się” błędy w komunikacji międzyludzkiej. Język jest cywilizacyjnie najnowszym wytworem człowieka- wcześniej porozumiewaliśmy się za pomocą komunikacji niewerbalnej i stawiam tezę, że błędów komunikacyjnych mogło być mniej 😉 Język, jakiego używamy, zależy od wielu czynników: naszego pochodzenia, wychowania, środowiska, wykształcenia, branży, w której funkcjonujemy. Zależy również od naszych przekonań i wartości, jakimi kierujemy się w życiu. Używamy skrótów myślowych, uogólnień, domniemania, że inni myślą podobnie..

Gdy prowadzę szkolenia z komunikacji, szczególnie dla osób pracujących na co dzień z klientami, uczestnicy moich szkoleń twierdzą, że nie mają realnego wpływu na to, jak zachowa się ich rozmówca (klient), jak zareaguje, w jakim będzie nastroju, co powie i jaką decyzję podejmie.

Co ciekawe, jedno z ważnych założeń NLP (programowania neurolingwistycznego) twierdzi, że za odbiór komunikatu odpowiada nadawca.

Czy to oznacza, że nadawca kreując komunikat kreuje reakcję odbiorcy?

Dokładnie tak. Okazuje się, że w zależności od tego, jakich słów będziemy używali w swoich kontaktach z ludźmi, jak będziemy budowali komunikaty, jaką mamy wiedzę o mechanizmach rządzących ludźmi i komunikacji niewerbalnej, tak będzie przebiegała nasza komunikacja i taki będziemy wywierali wpływ na nasze relacje (w biznesie i życiu prywatnym).

Dlatego też jest wiele powodów, dla których warto ćwiczyć skuteczną komunikację.

Obsługujesz w swojej pracy klientów? Sprzedajesz? Zdarza Ci się, że masz do przekazania niewygodną informację, która być może nie spodoba się Twojemu Klientowi?

Ćwicz skuteczną komunikację- obserwuj swoich rozmówców: jak reagują, jak się czują, co mówią. Dzięki uważności i doskonaleniu technik skutecznej komunikacji będziesz posiadał zdolność do przekonywania innych do swojego punktu widzenia, sprawiał, że łatwiej będą akceptować Twoje, nawet niewygodne, decyzje. Dzięki wiedzy z efektywnego komunikowania się możesz też skutecznie sprzedawać swoje pomysły, usługi czy produkty. Możesz nakłonić Klienta do wyboru Twojego produktu czy zaakceptowania trudnej informacji. Możesz mieć realny wpływ na atmosferę rozmowy oraz to, że Ty i Twoja firma zostaną przez Klienta zapamiętani pozytywnie. Lista korzyści jest nieskończona…

Chcesz przećwiczyć jeden mały niuans, który robi ogromną różnicę?

Zwróć uwagę na słowo NIESTETY.

Powiedziałabym, że ludzie, nieświadomie, w komunikacji, nadużywają tego słowa. Co z nim nie tak?

Porównaj zdania:

Dostarczę Panu towar w dniu jutrzejszym.

Dostarczę Panu towar niestety w dniu jutrzejszym.

Dostarczę Panu niestety towar w dniu jutrzejszym.

Widzisz, słyszysz, czujesz różnicę? Wyczuwasz już, że jednak mamy wpływ na komunikat?

„Niestety”, używane w komunikacji, nacechowuje nasz komunikat zawsze bardzo negatywnie. Wstawiamy to słowo nieświadomie, i raptem- z informacji, która mogłaby być neutralna, powstaje komunikat zdecydowanie negatywny.

Zapraszam Cię do ćwiczenia- zauważ wszystkie NIESTETY, które usłyszysz i sam wypowiesz w najbliższych dwóch dniach.

Co zrobić ze słowem „niestety”? Usunąć ze swojego słownika. Sensu komunikatu nie zmienisz, negatywne nacechowanie- tak.

Powodzenia! 🙂

Chcesz przenieść swoją komunikację na poziom mistrzowski?

Zrobisz to, biorąc udział w szkoleniach:

efektywna komunikacjaSzkolenie asertywność

 

 

 

 

 

Do zobaczenia na szkoleniach w Maleszko.edu!

Urszula Grabowska-Maleszko
Urszula Grabowska-Maleszko

PCC Coach (Erickson Certified Professional Coach) , trener szkoleń menedżerskich i rozwoju osobistego, konsultant biznesowy. Ponad 1100 godzin coachingu, w tym ok. 80% z kadrą zarządzającą niższego i wyższego szczebla. 1500 godzin przeprowadzonych szkoleń z kompetencji miękkich.